חדש!

קורסים ותוכן במיוחד בשבילך!

לכניסה לחצי כאן

שינה זה לא רק שינה

מאת: ספיר קלדרון | מנחת הורים יועצת שינה וגמילה לגיל הרך ומדריכת עיסוי תינוקות

כ"ד בחשוון תש"פ 22/11/2019

הכל משפיע על השינה!

שתפי!

מי מאיתנו מרגישה שהיא מצליחה להרדים את הקטן/ה שלה בקלות? ובבוקר התינוק שלה קם ערני ושבע שינה? שתגיד אני!!! 

אני אישית לא מכירה הרבה אמהות כאלו, אבל אם את אחת כזו אז - שאפווו!

בכל זאת, אני רוצה לתת לכן כמה טיפים שיעזרו לכן להרדים את הילדים שלכן, ולתת לכן להבין מה באמת הסיפור מאחורי השינה. כי שינה זה לא רק שינה!

 

  • הפרמטר שהכי משפיע על השינה הוא תחושת הרעב והשובע. שימו לב תמיד לבדוק קודם כל את עניין ההזנה, לראות שאתם מזהים סימנים מוקדמים של רעב ושובע ורק אז לבדוק האם יש בעיית שינה כלשהי.

 

  • אם תינוק נכנס לשינה באווירה פרא סימפטטית (אווירה רגועה ונינוחה) וכבר כאשר זוהה סימני עייפות מוקדמים, השינה תהיה הרבה יותר טובה ואיכותית. שינה יותר עמוקה ועם פחות תנודות.

 

  • ילד שלא יודע לעשות אקטיבציה עצמית, יתעורר בסיום כל מחזור שינה ויהיה לו צורך באקטיבציה. כלומר, פעולה מצידנו שעזור לו לחזור לישון. הוא ידרוש אותה כדי להרדים את עצמו מחדש. 

לכן, נלמד את הילד הירדמות עצמאית ללא תלות או התניה כלשהי. 

 

דיברנו על מחזורי שינה. אבל מה זה בעצם, ואיך הולך המעבר ממחזור שינה למחזור שינה? 

שימו לב! ישנם ארבעה שלבים לשינה: אקטיבציה, הכנה לשינה עמוקה, שינה עמוקה ושנת חלום.

 

שלב ראשון:  אקטיבציה- זהו המעבר מעירות לשינה. הוא נמשך כ- 30 שניות עד 5 דקות, שלב שבו יש דמיונות, חזיונות, כיווצי שרירים. שלב שבו הכי קל להתעורר.

 

שלב שני: הכנה לשינה עמוקה- התחלה של שינה אמיתית. שלב זה נמשך בין 5 ל-25 דקות. הגוף עושה "כיבוי מערכות". זו שינה חזקה וארוכה, אבל לא בהכרח איכותית.

 

שלב שלישי: שינה עמוקה- שלב זה אורך 30-45 דקות. לאחריו יכולה להיות התעוררות. שלב שבו הנשימה והדופק מואטים ויש פעילות פרא סימפטטית מוגברת, השלב שממנו הכי קשה להתעורר.

 

שלב רביעי ואחרון: שנת חלום- הוא כולל תנודות עיניים מהירות, פעילות מוחית לא מסונכרנת וגלי מוח מהירים בעוצמות נמוכות. אצל קטנטנים רואים בשינה זו הרבה תנועות ידיים, רגליים, אצבעות ידיים ורגלים, קצב נשימה ולב לא סדירים. ניו בורן נכנסים מייד לשנת חלום. מגיל ארבעה חודשים ומעלה כבר ישנו מעבר בין ארבעת השלבים וחוזר חלילה. 

 

מה קורה כשהקטן שלי כבר לא כזה קטן ועולה לגן עירייה ובגן עירייה כבר לא ישנים שנ"צ? 

אז גם אם הילד חזר מהגן עייף, אנחנו לעולם לא נחזיק אותו ונעייף אותו.

יצא לי לשמוע מהרבה אמהות שאומרות: "אם הוא ישן לי עכשיו, בלילה הוא לא ירדם לי". אז דבר ראשון, הוא ממש לא ישן לך, הוא ישן לו! זה לגמרי שלו!! אם הילד חוזר עייף מהגן אני ממליצה לתת לו לישון. לא להילחם בעייפות. לאפשר לו לישון גם אם זה חצי שעה, העיקר לתת לו לאפס את העייפות.

ברגע שהוא עובר לעייפות יתר, יהיה הרבה יותר קשה להצליח לעזור לו להירדם והוא יהיה הרבה פחות סבלני ורגוע. לכן, בהתחלה, עד שהגוף יתרגל למצב החדש, לשעות עירות נוספות, תנו לו לישון ולאט לאט הגוף יתרגל למצב החדש וילמד להחזיק ערני עד שעת השינה. 

 

התובנה העיקרית שלי בהקשר של שינה היא שהכל משפיע על השינה, וששינה זה לא רק שינה! יש כל כך הרבה גורמים שקשורים לשינה. לכן, לפני שקובעים עובדה שיש לתינוק שלנו בעיות שינה, בודקים קצת מסביב לשינה. כי שינה זה לא רק שינה!

ספיר קלדרון
מנחת הורים יועצת שינה וגמילה לגיל הרך ומדריכת עיסוי תינוקות
קצת על כותבת המאמר:
נעים להכיר, אני ספיר קלדרון, בת 30, אמא ל 3, מנחת הורים, יועצת שינה וגמילה לגיל הרך ומדריכת עיסוי תינוקות. אני שמחה ונרגשת ללוות ולהנחות הורים, לתת להם עצות וטיפים , לראות את הילדים שלהם במשקפיים אחרות, ממקום הרבה יותר מכיל, אוהב ומחבק.

ליצירת קשר עם ספיר קלדרון

חמשת הכלים להפחתת הכאב

טבעי לך ללדת - מאמר שני בסדרה

נחמי סגל

מאחורי הקלעים - הבלוג של הדולה

פרק שני - היום יום הולדת

שרית עדי ושדי

צילום לייף סטייל

מה זה בעצם?

ד"ר שירי כגן

שיטת ארויגו לחיזוק הרחם

עיסוי רחם

לאה ריכטר

לידה זוגית - ללדת את עצמינו - מאמר ראשון

השפעת הלידה על המערכת הזוגית

דקלה טלר

יולדות גאולה: זוגיות במבחן או זוגיות במבחנה

ענת מנא משתפת

ענת מנא

בלוג סבתאות צעירה

טור ראשון בבלוג של תמר ניזרי

תמר ניזרי

את בהיריון - ומה עכשיו?

10 עצות טובות להריונית הטרייה

הני פוקס

מה הסיפור שלך?

עיבוד לידה - מאמר שני

נעה מילס

שינה זה לא רק שינה

הכל משפיע על השינה!

ספיר קלדרון

אולטרסאונד

שימוש של אולטרסאונד בהריון

רחל נדג'ר

עיבוד לידה - מאמר ראשון

על חשיבות העיבוד הרגשי של חווית הלידה

נעה מילס

פחד בלידה

ממה את חוששת ואיך ניתן להתגבר על כך?

רחל נדג'ר

הריון ראשון! מזל טוב!

כשזוג מתבשר שיהפוך בקרוב למשפחה

אדית אמסלם

לידה זוגית - ללדת את עצמינו - מאמר שני

השפעת הלידה על המערכת הזוגית

דקלה טלר

צילום ניובורן בטבע

טיפים יישומיים מהצלמת

ד"ר שירי כגן

טבעי לך ללדת

כלים לשלווה והרפייה בהיריון ובלידה

נחמי סגל

איך אפשר להקל על בחילות בהריון?

עצות פרקטיות שיעזרו לך להתמודד

הני פוקס

מאחורי הקלעים - הבלוג של הדולה

והפעם: נעים מאד

שרית עדי ושדי

עיסוי תינוקות

חשיבות המגע - מאמר שני

ספיר קלדרון

מגע זה לא פינוק - זה צורך

חשיבות המגע - מאמר ראשון בסדרה

ספיר קלדרון

מתלבטת איפה ללדת?

10 עצות לבחירת מיקום הלידה

שרית עדי ושדי

צירים

רגע לפני האפידורל: כדאי שתכירו

אלישבע אופן

צהבת ילודים

טיפול הורי משמעותי ומיטיב בצהבת ילודים

דקלה טלר

הנקה והענקה

כמה דברים שחשוב לזכור לגבי הנקה

בת ציון ולריולה סינואני

בן הזוג בחדר הלידה

הילכו שניהם יחדיו?

אלישבע אופן

שלושה מפתחות ללידה

3 כללים ללידה קלה, מהירה ומהנה

שרית עדי ושדי

שימו שמן

הצצה קטנה לעולם הגדול של הארומתרפיה

לאה ריכטר

כשהפעוט הופך לאח גדול

גידול ילדים צמודים

ספיר קלדרון

הבלוג של הדולה- הקורונה כלידה

על לידה של מקומות בנפש

שרית עדי ושדי

תאריך משוער

אפשר "לעבור" את התאריך?

רחל נדג'ר

פלא האימהות

אימהות ממבט על

תמר ניזרי

גיל שנתיים הנפלא

מי אמר גיל שנתיים הנורא?

ספיר קלדרון

שווה להכיר: בת ציון ולריולה סינואני

פיזיותרפיסטית נשית ומדריכת הכנה ללידה

בת ציון ולריולה סינואני

זירוזים טבעיים

הגיע התאריך המשוער, ואז?

רחל נדג'ר

בהלת הקורונה

שישה עקרונות להתמודדות נפשית מיטבית

תמר ניזרי

נשמח מאוד לתגובות שאלות ודיונים אך בשפה נקייה ומכבדת:)