חדש!

קורסים ותוכן במיוחד בשבילך!

לכניסה לחצי כאן

הריון בריא וגידול תינוקות - מאמר שלישי

מאת: נועה חורי | רפואה טבעית

י"א בטבת תש"פ 08/01/2020

גידול תינוקות בריאים ושמחים

שתפי!

"וַתַּהַר, וַתֵּלֶד בֵּן. וַתֹּאמֶר, אָסַף אֱלֹקים אֶת-חֶרְפָּתִי. וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ יוֹסֵף, לֵאמֹר:  יֹסֵף ה' לִי, בֵּן אַחֵר" (בראשית ל', כג' – כד')

 

רחל אמנו זוכה לבסוף להריון המיוחל. היא יולדת בן ואף מבקשת מה' במתן שמו (יוסף) שיוסיף לה עוד בן. הנה. גם את זכית להגיע לרגע המיוחל וסוף סוף התינוק או התינוקת בזרועותייך האוהבות. לא מעט מוכנות אנו לתת למען רגע זה ואין לתאר את האושר אם זה בלידה ראשונה ואם זה כבר אחרי לא מעט לידות שעברת. 

ילדים מגיל ינקותם זקוקים לחום ואהבת אם (כמובן שגם אב, אך לנושאנו נתייחס לאימהות). ללא חום ואהבה התינוק עלול לגדול עם קשיים בהבעת רגשות וכתוצאה מכך גם חלש בריאותית וחשוף יותר למחלות, וגרוע מכך - קשיים חברתיים ואף קשיים בזוגיות ובגידול ילדים משל עצמו. אם במאמרים הקודמים בסדרה הזכרנו את חשיבות ההתייחסות רגשית אל עצמנו כך גם ילדינו זקוקים ליחס רגשי כאוויר לנשימה. חום ואהבה, בילוי במחציתה של האם, צחוק שהאם מעוררת ע"י משחק עם ילדיה, ליטוף, קריאת סיפור ושירה. כל זאת ועוד - חשוב להעניק כבר מגיל ינקות. אחיזה קרובה, דיבור רך ושיר לתינוק אפילו בן ימים אחדים מעניקים לו תחושת ביטחון, שלווה והתפתחות בריאה אשר יהוו את ההשלכות העתידיות בכל שלבי חייו. כשהאם לא פנויה רגשית לטפל בתינוקה ובכלל ילדיה, מיותר לציין שיש בכך השפעה על התפתחותם הרגשית. לכן, חשוב לא להזניח עניין חשוב כזה ולגשת לעזרה ואף לטיפול רגשי. בוודאי כשמדובר בדיכאון אחרי הלידה, למען האם ולמען ילדה. 

כפי שעלינו לטפח את עולמם הרגשי של ילדנו כך מחובתנו לטפח את בריאותם הפיזית. במאמרים הקודמים ראינו איך בריאותם נרקמת כבר כעוברים הניזונים ברחם אמם. והנה עכשיו כשהתינוק יצא לאוויר העולם, הבה נתבונן כיצד ראוי להמשיך להזינו על מנת שימשיך להתפתח ולהיות תינוק בריא ושמח ובהמשך ילד ואף מבוגר מאושר הנטול דאגות בריאותיות. כמובן שלא הכול בידנו, אך מחובתינו להעניק את הדרוש ומעל הכול אנו עצמנו נשמש דוגמא לילדנו.

נתבונן בימיו הראשונים של הילוד. כיום ידוע לכולנו עד כמה חשובה ההנקה בשלבי הינקות. ההנקה כבר מזמן חזרה לזכות ליחסי ציבור חיוביים והמחקרים כבר הוכיחו את יעילותה לעומת התחליפים. זה כבר לא סוד שאיכות חלב האם מושפעת מתזונתה ובכך היא משפיעה על בריאותו של תינוקה. ככל שתינוקות יונקים יותר כך הם סובלים פחות מדלקות ומחלות זיהומיות מאחר והאם מעבירה לתינוקה דרך החלב נוגדנים המחזקים את המערכת החיסונית של גופו אשר תפקידה להילחם ולמנוע את הזיהומים. מעניין לדעת שחלב אם עשיר בשומן החיוני להתפתחות הילד ובמיוחד להתפתחות המוח. בנוסף, הנקה אף תורמת לבריאותה של האם. 

אם מסיבה כלשהי החלטת שלא להניק חשוב לפחות להניק את החלב הראשוני הקרוי קולוסטרום. זהו אוצר גלום של מרכיבים חיוניים ונוגדנים חיסוניים לבריאותו של הילוד. 

רצוי להניק חצי שנה לפחות, אך אם ההנקה מסבה סבל לאם ובכך מרגיש גם התינוק או מסיבה כלשהי אחרת אין אפשרות להניק, מוטב לא לקחת זאת קשה מידי רגשית ולעבור לפורמולה המתאימה לתינוק. אין תחליף לחלב אם אך אין גם תחליף לגידול ילדים מתוך שמחה ותינוקות שמחים הם לאימהות שמחות. אולם כדאי שזאת תהיה הפשרה היחידה וכל הוספה של דייסות מתועשות לתחליף אולי יוסיפו קלוריות ומשקל לתינוקך אך גם מנה גדושה של תוספות רעילות ומזיקות. 

מגיל ארבעה חודשים ועד חצי שנה  בהתאם למוכנות התינוק ניתן לנסות להתחיל לתת טעימות קטנות על מנת להתחיל להרגילו למזון מוצק. חשוב להתייעץ עם אחות טיפת חלב או רופא ילדים במידה ואינך בטוחה שהתינוק אכן מוכן. יש להתחיל מפירות טריים מרוסקים בבוקר, להתחיל מכפית ולעלות בהדרגה, אין לתת ערבוב של כמה סוגי פירות מייד בהתחלה אלא להרגיל את התינוק בכל פעם לסוג פרי אחד ורק אחר כך לערבב. על הפירות להיות מרוסקים היטב או מגוררים במגררת דקה מאוד. אפשר להתחיל מתפוח ובהדרגה לעבור לאגס ובננה. על הפירות להיות מתוקים ובשלים מאוד. בשום אופן לא כדאי לתת את הפירות המרוסקים הנמכרים בצנצנות אלא לקנות פירות טריים ולרסק בסמיכות להאכלה. וכדאי לזכור תמיד – פירות וירקות  העומדים חודשים רבים על המדף ולא מתקלקלים זהו לא מזון 'אמיתי' ואין בו את כל הדרוש להתפתחות תינוקך. 

לאחר שהתינוק התרגל לפירות ניתן להתחיל באותה דרך טעימות של ירקות מבושלים מרוסקים. את הירקות ניתן אחר הצהריים, נתחיל מכפית וכל פעם נגדיל את הכמות. נתחיל ממעט גזר ונוסיף בהמשך קישוא, דלעת או בטטה. כל פעם סוג אחד. כשהתינוק יתרגל לטעם ניתן לשלבם ביחד ולהכין מרק טחון בתוספת של בצל וסלרי. אין לטגן את הירקות אלא לבשלם במים ללא מלח, ולרסק.  

מגיל חצי שנה  ניתן להתחיל לתת בצהריים מעט דייסת שיבולת שועל אורגנית המהולה בחלב אם או במטרנה. את הדייסה מכינים בצורה הבאה – משרים פתיתי שיבולת שועל עבים במים רתוחים עד כדי כיסוי כרבע שעה וטוחנים בתוספת חלב אם או פורמולת תחליף אם אינך מניקה. ניתן להוסיף גם תמר מומס במים חמימים. את כמות החלב נוסיף בהתאם למידת סמיכות הדייסה שנרצה ושמתאימה לתינוק ונאכיל בכפית. בהמשך ניתן יהיה להוסיף לדייסה גם תפוח מגורר במגררת דקה.

לאחר שתינוקך התרגל לפירות וירקות זה הזמן להתחיל להוסיף גם אבוקדו מרוסק ומגיל עשרה חודשים גבינת עזים טבעית רכה ויוגורט עזים ולהמתיק עם מעט סילאן טבעי. חשוב לוודא שהגבינה והיוגורט אינם מכילים תוספות מלבד תרבית חיידקים פרוביוטיים. לגבינת עזים ישנו טעם מיוחד שלא כל אחד מורגל אליו אך אם ניתן אותה לילדנו מגיל ינקות כאשר הם מתחילים להתרגל לטעמים הם יורגלו לטעם העזים בקלות וירוויחו מזון בריא ועשיר בערכים תזונתיים ומעל הכול - נקי מתרופות ואנטביוטיקות המצויות היום בשפע במוצרי חלב פרה הגודשים את מדפי המרכולים. כמו כן חלב עזים קרוב יותר בערכו לחלב אם, הרבה יותר קל לעיכול ופחות אלרגני.  

בגיל שנה זה הזמן להתחיל להוסיף ביצה, אורגנית בלבד. רצוי שהחלמון יהיה חצי רך. כמו כן אפשר להוסף מעט עוף למרק. רצוי כמובן שיהיה אורגני. 

תינוקות שיש להם שיניים  יכולים לאכול לחם מלא מכוסמין או שיפון. אם בחרתם בחיטה עליה להיות אורגנית שלא עברה הנדסה גנטית. אך כדאי לזכור שחלבון חיטה קשה יותר לעיכול ויכול לעורר רגישויות. לכן, כדאי להמעיט ולהעדיף כוסמין ושיפון. 

ברור מאליו שכל נתינה של חטיפים מלוחים ומתוקים, עוגיות ומוצרי מזון נוספים אפילו מהסוג הנמכר כמיועד לפעוטות אינו בא בחשבון בבריאות הטבעית, מזיק מאוד ומייצר דלקות  ומחלות מיותרות.    

ויטמין d – למניעת רככת של עצמות - חשוב לחשוף את התינוק עד עשרים דקות ביום לשמש ללא בגדים. הזמן הבטוח לכך הוא שעות הבוקר המאוחרות כאשר הראש מכוסה. עור התינוק רגיש במיוחד. לכן, אין להגזים מעבר לזמן זה. כמו כן, חשיפה במידה נכונה  לשמש עוזרת להבשלת המערכת החיסונית ומניעת צהבת. 

מריחת תכשירים – מובן מאליו שבשיטת הבריאות הטבעית נשלול כל שימוש של תכשירים המכילים חומרים כימיים מזיקים החודרים לגוף דרך ספיגתם בעור. כשילדתי את בני הקטן כבר הייתי אחרי גילוי של אורח חיים בריא ונכון והתמזל מזלו שגדל ללא מריחת משחות החתלה וכד'. כשהתעורר גירוי בעור כתוצאה ממגע עם טיטול או יובש הסתפקנו במריחת מעט משחת לנולין טבעית, מה שאני ממליצה לכולם.  

מגבונים ומוצרי היגיינה נוספים כגון שמפו וסבון - רצוי להשתמש באלו הטבעיים והאקולוגיים שהוכרו כמתכלים וידידותיים לסביבה ונמכרים לרוב בחנויות טבע או דרך משווקים פרטיים. כדאי לדעת שאלו הנמכרים בסופרים ופארמים מכילים חומרים כימיים מזיקים מאוד לבריאות אלא אם כן צוין בפירוש שהמוצר אקולוגי. 

עד כאן נושא היריון וגידול תינוקות בריאים ושמחים. מידע זה המונגש ממני אליכן באהבה נכתב כאן בצמצום רב אך ערכו יקר מפז. ולסיכום  - גידול תינוקות וילדים הינו עולם ומלואו וקצרה יריעתי מלפרט על גבי מספר דפים. אין ספק שזוהי למידה העוברת מדור לדור, מאם לבתה, ונרכשת עם הניסיון האישי. טבעי שעם השינוי שהעולם עבר בעידן שלנו והתרגל לאורח החיים המערבי כאשר הכול נעשה מהיר וזול והתעשייה מנגישה בקלות רבה את מוצריה, קל להישאב ולשכוח את הטבעיות שבחיים ובפרט בגידול הילדים. כמו כן, גם הדרישה בת זמננו התובעת מאימהות לצאת ולהתמסר לשעות רבות של עבודה והיעדרות מהבית מותירה בלי ספק חותם לא תמיד חיובי על גידול ילדינו. קל להישאב, אך קשה יותר לחזור ולחפש את האיזון הנכון. אך אין זו אגדה ועם בירור הרצון האמיתי ואולי גם הדרכה נכונה ומתאימה לכל אחת הדבר בהחלט אפשרי ואינו נתון רק ליחידות סגולה. 

רוצה להצטרף אליי לתוכנית ליויי אישית לאורח חיים בריא? היכנסי לאתר שלי כאן למטה

לתגובות ולכל שאלותיכן אני כאן וניתן לפנות אלי בשמחה

לידה זוגית - ללדת את עצמינו - מאמר ראשון

השפעת הלידה על המערכת הזוגית

דקלה טלר

שימו שמן

הצצה קטנה לעולם הגדול של הארומתרפיה

לאה ריכטר

מאחורי הקלעים - הבלוג של הדולה

פרק שני - היום יום הולדת

שרית עדי ושדי

את בהיריון - ומה עכשיו?

10 עצות טובות להריונית הטרייה

הני פוקס

לידה זוגית - ללדת את עצמינו - מאמר שני

השפעת הלידה על המערכת הזוגית

דקלה טלר

בהלת הקורונה

שישה עקרונות להתמודדות נפשית מיטבית

תמר ניזרי

הבלוג של הדולה- הקורונה כלידה

על לידה של מקומות בנפש

שרית עדי ושדי

חמשת הכלים להפחתת הכאב

טבעי לך ללדת - מאמר שני בסדרה

נחמי סגל

יולדות גאולה: זוגיות במבחן או זוגיות במבחנה

ענת מנא משתפת

ענת מנא

צהבת ילודים

טיפול הורי משמעותי ומיטיב בצהבת ילודים

דקלה טלר

מאחורי הקלעים - הבלוג של הדולה

והפעם: נעים מאד

שרית עדי ושדי

טבעי לך ללדת

כלים לשלווה והרפייה בהיריון ובלידה

נחמי סגל

תאריך משוער

אפשר "לעבור" את התאריך?

רחל נדג'ר

זירוזים טבעיים

הגיע התאריך המשוער, ואז?

רחל נדג'ר

פלא האימהות

אימהות ממבט על

תמר ניזרי

צילום ניובורן בטבע

טיפים יישומיים מהצלמת

ד"ר שירי כגן

בלוג סבתאות צעירה

טור ראשון בבלוג של תמר ניזרי

תמר ניזרי

כשהפעוט הופך לאח גדול

גידול ילדים צמודים

ספיר קלדרון

גיל שנתיים הנפלא

מי אמר גיל שנתיים הנורא?

ספיר קלדרון

איך אפשר להקל על בחילות בהריון?

עצות פרקטיות שיעזרו לך להתמודד

הני פוקס

בן הזוג בחדר הלידה

הילכו שניהם יחדיו?

אלישבע אופן

הריון ראשון! מזל טוב!

כשזוג מתבשר שיהפוך בקרוב למשפחה

אדית אמסלם

מה הסיפור שלך?

עיבוד לידה - מאמר שני

נעה מילס

שלושה מפתחות ללידה

3 כללים ללידה קלה, מהירה ומהנה

שרית עדי ושדי

אולטרסאונד

שימוש של אולטרסאונד בהריון

רחל נדג'ר

צילום לייף סטייל

מה זה בעצם?

ד"ר שירי כגן

שיטת ארויגו לחיזוק הרחם

עיסוי רחם

לאה ריכטר

מתלבטת איפה ללדת?

10 עצות לבחירת מיקום הלידה

שרית עדי ושדי

עיבוד לידה - מאמר ראשון

על חשיבות העיבוד הרגשי של חווית הלידה

נעה מילס

מגע זה לא פינוק - זה צורך

חשיבות המגע - מאמר ראשון בסדרה

ספיר קלדרון

שינה זה לא רק שינה

הכל משפיע על השינה!

ספיר קלדרון

פחד בלידה

ממה את חוששת ואיך ניתן להתגבר על כך?

רחל נדג'ר

עיסוי תינוקות

חשיבות המגע - מאמר שני

ספיר קלדרון

הנקה והענקה

כמה דברים שחשוב לזכור לגבי הנקה

בת ציון ולריולה סינואני

שווה להכיר: בת ציון ולריולה סינואני

פיזיותרפיסטית נשית ומדריכת הכנה ללידה

בת ציון ולריולה סינואני

צירים

רגע לפני האפידורל: כדאי שתכירו

אלישבע אופן

נשמח מאוד לתגובות שאלות ודיונים אך בשפה נקייה ומכבדת:)