חדש!

קורסים ותוכן במיוחד בשבילך!

לכניסה לחצי כאן

משכב לידה - כמו שצריך

מאת: יעל רון | רפואה סינית, שיאצו, תמיכה בתהליכי צמיחה נשיים

י"ב בחשוון תש"פ 10/11/2019

התאוששות אחרי לידה ברפואה הסינית

שתפי!

מזל טוב! מזל טוב! נולד לך ילד\ה קטנים ורכים. או אולי ילדת שניים או יותר? איך עברה עלייך הלידה? איך עבר ההיריון?

 

התפיסה המקובלת מתייחסת למשכב הלידה כהתאוששות ברמה מספקת עבור נשים לאחר לידה. גם בחברה המערבית, מקובל להגיד ליולדת לנוח כשישה שבועות אחר לידה, במהלכם, מצופה ממנה להשתקם ברמה סבירה, ולחזור לפעילות שגרתית ויום יומית, עם הסתגלות כזו או אחרת לתינוק החדש.

בנוסף- חופשת הלידה בתשלום נמשכת בישראל כחמישה עשר שבועות. אמנם ניתן להאריך את חופשת הלידה לעד חצי שנה- לפי החוק, אולם הארכה זו אינה בתשלום, ולכן יש נשים שלא יכולות או רוצות להאריך את חופשת הלידה שלהן.

אותם חמישה עשר שבועות הופכים למעין קו גבול עבור נשים רבות- עד חמישה עשר שבועות אלו האישה צריכה, לתפקד ברמה סבירה להיות מסוגלת לחזור לעבודה, ולשגרה הכללית שלה.

אותו קו גבול מקבל משמעות גם בתמיכה הרגשית והפיזית אותה מקבלת האישה לאחר הלידה, או מוכנה להרשות לעצמה לקבל לאחר לידה. אם בחודש הראשון "הגיוני" להיעזר בבן הזוג, באמא, חברות, שכנות, או דולה לאחר לידה, הרי כלל שהשבועות עוברים, מצופה מהאישה להפסיק לקבל עזרה, ולהסתדר לבד.

אולם לא רק על השגרה אני מתכוונת לדבר פה. לאו דווקא על הקימה בבוקר לעבודה, או הכנת ארוחות, עבודה במשרד, או כל תפקיד אחר שיש לאישה בחיי היום יום שלה, ואשר אליו מצופה ממנה לחזור במהירות. נשים רבות מרגישות ככישלון, כאשר הן לא חוזרות מהר לגזרה שלהן, לבגדים לפני ההיריון, לאנרגיות הגבוהות שהיו להן.

 אולם במבחן המציאות, גיליתי על עצמי, ואני מגלה גם על המטופלות שלי, את הקושי, העמוק והכל כך טבעי הזה, שיש לנו כאמהות, לחזור למה שהיה קודם. נשים מופתעות לגלות, שגם הילד החמישי, או השישי שלהן יכול לערער את מרקם החיים שלהן בצורה כל כך משמעותית. הן אומרות לי, ובצדק "אבל ילדתי כבר בעבר, כבר התאוששתי מלידה בעבר, למה כל כך קשה לי עכשיו?"

 

את תהליך ההתאוששות אחרי לידה, אני מחלקת לכמה שלבים:

 

השלב הראשון- הוא השלב הראשוני- השבוע הראשון אחרי לידה

זו תקופה שבה האישה נחשבת עדיין לחולה שיש בה סכנה צריך לעקוב אחריה, ולא להשאיר אותה לבד. לוודא שהדימום נחלש בהדרגה, שהתכווצויות הרחם שוככות, שהתפרים, אם ישנם מתאחים היטב. אצל נשים מניקות נרצה לראות תפיסה טובה של השד על ידי התינוק, שאין גודש חריג. אצל נשים אחרי ניתוח קיסרי, נרצה לראות החלמה של הצלקת, והחלמה תקינה אחרי ניתוח בנוסף לכל השאר.

 

השלב השני- שלב משכב הלידה. שלב זה נמשך כ 6-8 שבועות לאחר הלידה

בשלב זה האישה צריכה לנוח. לא מדובר על מנוחת מיטה רציפה, אלא חזרה עדינה ושגרתית לחיים החדשים שלה. הדימום הרחמי צריך להפסיק עד עכשיו. נרצה לראות הנקה ללא כאבים ותינוק שעולה במשקל אצל נשים מניקות. בתקופה זו מצופה מהאישה בעיקר לנוח, לטפל בתינוק שלה, לצאת לטיולי בוקר קצרים, לאכול היטב ולהתחזק. תמיכת הסביבה פה חשובה ומשמעותית במיוחד. בייחוד אם יש עוד ילדים בבית אבל לא רק.

 

השלב השלישי- חודשיים עד שנה לאחר הלידה

זהו בעצם השלב השקוף. ייתכן והאישה כבר חזרה לעבודה, החיים שלה עמוסים כתמיד, אם יש עוד ילדים בבית, היא כבר עמוק בתוך השגרה של איסופים, פיזורים, ארוחות צהריים, עבודה בבוקר, כביסות ומה לא. כולנו מכירות את היום יום ואת השגרה השוחקת. מי כאן זוכרת שהייתה לידה?

אבל הייתה לידה. והתופעות שלאחר הלידה, יכולות להימשך גם שנה ויותר. דיכאון אחרי לידה, חולשה, רגישות, או מחלה שמתפרצת פתאום בלי סיבה ממשית. עייפות כרונית, כאבי גב, או כאבי ראש. כל אלו ועוד הן תלונות שכיחות של נשים בתקופה הזאת. ככל שהזמן עובר, האישה וסביבתה פחות ופחות קושרים את התלונות שלה ללידה. האישה וסביבתה מצפים לחזרה לשגרה מוכרת, מתפקדת ויעילה. וכשזה לא קורה, או קורה ברמה חלקית, נשים עלולות להרגיש אשמות במצב הקיים.

 

התאוששות אחרי לידה לפי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתייחסת ללידה כאל אירוע מכונן. בלידה אישה מאבדת צ'י, דם ותמציות. הלידה כתהליך מחליש מאוד את האישה- ולכן אחרי לידה חייבים לחזק אותה.

החיזוק מתבצע בעיקר על ידי תזונה, מזון עשיר בצ'י וברכיבים בוני צ'י ודם וכן פורמולות צמחים ייעודיות, שתפקידם להחזיר את החומרים החסרים אל גוף האישה. מהאישה מצופה לנוח- מנוחת מיטה כמעט מוחלטת בשבועות הראשונים של הלידה. יש צורך לשמור על חום גופה, ולעטוף את האישה, בעיקר את החלק התחתון, שצריך להיות חמים בשל התפקודים הכל כך חשובים שלו בחיי האישה.

למעשה בחודש-חודשיים הראשונים שלאחר הלידה, כל האנרגיה מכוונת אך ורק להחלמה מהירה ויעילה ככל האפשר. זהו הדבר היחידי שמצופה מהאישה לעשות - להחלים.

 

נשמע חלומי, אבל מנותק מהחיים שלך? או מהתרבות שלנו? ייתכן, אבל הנה המחשבות שלי, על היכולת ליצור מקום של החלמה טובה מלידה.

הכנה טובה - כדי להגיע להחלמה טובה לאחר הלידה חשוב להתכונן גם טכנית וגם רגשית עוד בזמן ההיריון. אם יש כאבים במהלך ההיריון, חולשה או עייפות- כדאי ומומלץ לטפל בהם עוד בהריון עצמו כדי לא להגיע מותשת ללידה.

לאחר הלידה - להקפיד על מנוחה, תזונה, חימום, בונדינג עם התינוק. מנוחה- לתת לעצמך את כל הזמן שאת צריכה. תזונה- להקפיד על ארוחות מלאות, עשירות במזון בריא, שופע ומגוון. אני ממליצה בחום על 2 ארוחות מבושלות וחמות, על חלבונים איכותיים ולא מעובדים, על פחמימות בריאות ומלאות, ומגוון ירקות. חימום- לשמור על חום הגוף, ועל הבטן התחתונה, הגב התחתון, והרגליים מכוסות. כן, בגדים ארוכים, אם את לא בשיא הקיץ- גרבים על הרגליים. לא לשבת על הרצפה, ולאכול מזון חמים-חם ולא קר. בונדינג- להיכנס למיטה עם התינוק, לשכב עור על עור של שניכם, הנקה מרובה. מגע רציף בין האם לתינוקה שומרת על בריאות האם והתינוק גם יחד.

צמחי מרפא - ישנן פורמולות המיועדות באופן ספציפי לחיזוק צ'י ודם של נשים אחרי לידה. אובדן הצ'י והדם בלידה באופן פתאומי מחלישים את האישה, והיא צריכה להחזיר אותם לעצמה בצורה מהירה ויעילה. ניתן להשיג אצלי פורמולות לחיזוק כללי של נשים ולחיזוק נשים אחרי לידה בפרט.

בקשת עזרה ושיח פתוח מול בן הזוג - עד עכשיו דיברנו בעיקר על האישה. אבל השינוי המשפחתי משפיע כמובן על האישה, על בן הזוג שלה ועל הילדים האחרים בבית. בקשת תמיכה ושיתוף הרגשות והקשיים של האישה מול בן הזוג שלה מאפשרת לו להיות עמוד תמך חשוב ומשמעותי בהתאוששות של האישה אחרי הלידה.

פגישות עם נשים לאחר הלידה - מועדוני יולדות, יציאה משותפת ויצירת שיח משתף ותומך.

ללכת לטיפול מחזק - רפואה סינית, רפלקסולוגיה, שיאצו.... מה שטוב ונעים לך. בקליניקה אני פוגשת נשים רבות שמספרות לי כיצד הטיפול הקל עליהן, ועזר להן להרגיש טוב יותר פיזית ונפשית. אני פוגשת נשים גם ימים בודדים לאחר לידה כדי לעזור בהתאוששות הראשונית ממנה, אבל בכל שלב לאורך השנה הראשונה שאחרי הלידה אפשר להתייחס ללידה ולשיקום ממנה. למעשה, כל אישה שילדה אי פעם תחשב לאישה אחרי לידה ותוכל להיתרם מטיפול כזה.

מאחורי הקלעים - הבלוג של הדולה

והפעם: נעים מאד

שרית עדי ושדי

צירים

רגע לפני האפידורל: כדאי שתכירו

אלישבע אופן

הריון או איך לעבור תהליך? (מאמר שני בסדרה)

לא לדעת...

חסיה בן זכאי

לידה זוגית - ללדת את עצמינו - מאמר שני

השפעת הלידה על המערכת הזוגית

דקלה טלר

הבלוג של הדולה- הקורונה כלידה

על לידה של מקומות בנפש

שרית עדי ושדי

שינה זה לא רק שינה

הכל משפיע על השינה!

ספיר קלדרון

מכשיר טנס

טיפול בכאב בלידה

רחל נדג'ר

מסדרת בלי הפסקה?

תופעת הקינון והכנת ה"קן" לקראת הלידה

אביטל לוי

מה הסיפור שלך?

עיבוד לידה - מאמר שני

נעה מילס

צירים מדומים

מה הם מספרים לנו?

תמר יעקב

מה כדאי להביא ללידה

מה צריך ומה כדאי להכניס לתיק לידה

אביטל לוי

בהלת הקורונה

שישה עקרונות להתמודדות נפשית מיטבית

תמר ניזרי

מאחורי הקלעים - הבלוג של הדולה

פרק שני - היום יום הולדת

שרית עדי ושדי

איך נערכים כלכלית ללידה של תינוק חדש?

המדריך שאמנם לא יתן לכן עוד שעות שינה אבל לפחות שווה לכן כסף בכיס!

אליהושע שקלים

צהבת ילודים

טיפול הורי משמעותי ומיטיב בצהבת ילודים

דקלה טלר

פחד בלידה

ממה את חוששת ואיך ניתן להתגבר על כך?

רחל נדג'ר

מתלבטת איפה ללדת?

10 עצות לבחירת מיקום הלידה

שרית עדי ושדי

צילום לייף סטייל

מה זה בעצם?

ד"ר שירי כגן

זירוזים טבעיים

הגיע התאריך המשוער, ואז?

רחל נדג'ר

שווה להכיר: בת ציון ולריולה סינואני

פיזיותרפיסטית נשית ומדריכת הכנה ללידה

בת ציון ולריולה סינואני

פלא האימהות

אימהות ממבט על

תמר ניזרי

הריון או איך לעבור תהליך? (מאמר ראשון בסדרה)

היריון - אימון להתפתחות וצמיחה

חסיה בן זכאי

חמשת הכלים להפחתת הכאב

טבעי לך ללדת - מאמר שני בסדרה

נחמי סגל

איך לזהות שהילד שלי עייף?

זיהוי סימני עייפות

ציבי פרקל

כשהפעוט הופך לאח גדול

גידול ילדים צמודים

ספיר קלדרון

עיבוד לידה - מאמר ראשון

על חשיבות העיבוד הרגשי של חווית הלידה

נעה מילס

גיל שנתיים הנפלא

מי אמר גיל שנתיים הנורא?

ספיר קלדרון

כמה מילים ליולדת הטרייה

רציתי להזכיר לך שאת אחרי לידה...

אביטל לוי

טבעי לך ללדת

כלים לשלווה והרפייה בהיריון ובלידה

נחמי סגל

עיסוי תינוקות

חשיבות המגע - מאמר שני

ספיר קלדרון

איך אפשר להקל על בחילות בהריון?

עצות פרקטיות שיעזרו לך להתמודד

הני פוקס

שיטת ארויגו לחיזוק הרחם

עיסוי רחם

לאה ריכטר

לידה זוגית - ללדת את עצמינו - מאמר ראשון

השפעת הלידה על המערכת הזוגית

דקלה טלר

צילום ניובורן בטבע

טיפים יישומיים מהצלמת

ד"ר שירי כגן

הריון או איך לעבור תהליך? (מאמר שלישי בסדרה)

שליחות

חסיה בן זכאי

ירידת מים

איך אפשר להבדיל בין מי שפיר לשתן?

רחל נדג'ר

יולדות גאולה: זוגיות במבחן או זוגיות במבחנה

ענת מנא משתפת

ענת מנא

ההיריון שעבר לי בקלות

איך בהריון החמישי הרגשתי טוב יותר מהריונות קודמים

מיכל כהן

בן הזוג בחדר הלידה

הילכו שניהם יחדיו?

אלישבע אופן

הנקה והענקה

כמה דברים שחשוב לזכור לגבי הנקה

בת ציון ולריולה סינואני

מגע זה לא פינוק - זה צורך

חשיבות המגע - מאמר ראשון בסדרה

ספיר קלדרון

שלושה מפתחות ללידה

3 כללים ללידה קלה, מהירה ומהנה

שרית עדי ושדי

הריון ראשון! מזל טוב!

כשזוג מתבשר שיהפוך בקרוב למשפחה

אדית אמסלם

את בהיריון - ומה עכשיו?

10 עצות טובות להריונית הטרייה

הני פוקס

אולטרסאונד

שימוש של אולטרסאונד בהריון

רחל נדג'ר

בלוג סבתאות צעירה

טור ראשון בבלוג של תמר ניזרי

תמר ניזרי

אמא ורעיה - מאמר ראשון

שתי מהויות משמעותיות

אביטל לוי

תאריך משוער

אפשר "לעבור" את התאריך?

רחל נדג'ר

שימו שמן

הצצה קטנה לעולם הגדול של הארומתרפיה

לאה ריכטר

נשמח מאוד לתגובות שאלות ודיונים אך בשפה נקייה ומכבדת:)